Forumindex sisauppsala
Svenska institutet för strategisk analys
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Balkan 1410
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Warhammer Ancient Battles
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lennart



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 427
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-16 10:25:36    Rubrik: Balkan 1410 Svara med citat

Vilka arméer finns?

Jag har engelsmän och mongoler vilket torde täcka in korsfarer och Krimtattarer. Jag tänker börja med min lurviga katalaner, de kan nog användas som andra lurviga typer.

Charlie har hussiter och schweiz, Tony free companys det ger nästa alla tänkbara legosoldater som behövs.

Mats vad håller du på med? Både turkar och moldavier?

Peter har varit på gång med burgunder länge vet inte hur det går.

Vad finns kvar? Bysans, balakan folk, ungrare, polaker, italienare, tyskar en turk till? Förhoppningsvis kommer snart Perrys andra plast box för 1400-talet så man kan bygga en icke engelsk armé från dem. Drömen vore lite riddare eller turkar i plast men det verkar dröja.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-16 10:48:42    Rubrik: Re: Balakan 1410 Svara med citat

Lennart skrev:
Mats vad håller du på med? Både turkar och moldavier?
Ja, både och.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
thetony
Site Admin


Registreringsdatum: 29 mars 2010
Inlägg: 976
Ort: Länna

InläggPostat: 2010-07-18 09:55:23    Rubrik: Balkan kampanj Svara med citat

En kampanj på Balkan under början av 1400-talet låter hur kul som helst. Mats, jag har ju Mighty Empires i lokalen - du kan ju lura på hur du kan använda det i en kampanj om du vill. Som karta är det ju apsnyggt!

Det jag tyckte var roligast med Isle of Man som vi körde för några år sen, var att man växte ihop med sin armé i och med att man hittade på en mer eller mindre galen general och skapade en liten historia bakom armén. Och nyhetsbrevet från Grottland var en lysande idé och förhöjde upplevelsen.

Personliga mål är också en sak som skulle vara roligt - man kan förlora en massa slag (vaddå, jag dyster och defaitistisk?) men ändå uppnå sina personliga mål.

I "General's Compendium" som GW gav ut för några år sen, finns massor av kul scenarion för flera spelare. Ett speciellt kul är "Bristande kommunikation" där generalerna inte hajar varandras språk och dessutom starkt ogillar varandra. Finns mycket kul i den boken...

Bara lite tankar...
_________________
The One and Only - The Tony!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-18 10:48:28    Rubrik: Svara med citat

Jag lutar åt att låta armélistor ur Vlad-boken vara grunden och låta AoC gälla för de arméer som inte finns i Vlad-boken.

Och fluff (men i små doser) är trevligt.
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lennart



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 427
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-18 11:17:32    Rubrik: Svara med citat

Listorna i Vlad:

· The Kingdom of Hungary 1280-1526
· Modavia and Wallachia 1330-1527
· The Ottoman Turks 1281-1526
· Serbia 1282 – 1459
· The Bulgars 1280-1396
· Albania 1286-1479
· Byzantium 1280-1460
· The Achaian Franks 1261-1332
· The Grand Company of Catalans 1302-1388
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-18 13:44:03    Rubrik: Svara med citat

Lennart skrev:
Listorna i Vlad:

· The Kingdom of Hungary 1280-1526
· Modavia and Wallachia 1330-1527
· The Ottoman Turks 1281-1526
· Serbia 1282 – 1459
· The Bulgars 1280-1396
· Albania 1286-1479
· Byzantium 1280-1460
· The Achaian Franks 1261-1332
· The Grand Company of Catalans 1302-1388
Det skulle kunna betyda att hela 6 listor...
The Kingdom of Hungary, Modavia and Wallachia, The Ottoman Turks, Serbia, Albania och Byzantium
...passar tidsmässigt. Med en komplettering från AoC så blir det ju riktigt många olika möjliga arméer för er att spela.

Dock har jag börjat titta på specialreglers matching mot reglerna i WAB 2, och där finns det att göra. Och det kommer att ta tid, mycket tid, att få till detta med regelmatchning...
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lennart



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 427
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-18 14:25:03    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker vi första hand tar det som är i Vlad, bara om det blir riktigt tokigt ändra vi det. Vlad listorna bör fungerar mot varandra så det stora problemet är hur det funkar mellan Vlad och AoC.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-18 15:50:28    Rubrik: Svara med citat

I AoC är det 14 listor som påstås vara giltiga för 1410.
Och så är det 6 listor i Vlad som gäller år 1410.
MEN det är 4 arméer som finns i båda böckerna, så antingen är det 6 Vlad-listor, eller 14 AoC-listor, eller 16 listor om både Vlad och AoC används.

Jag lutar åt 16 arméer, för då kan de flesta som har en armé köra med den.
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
christer



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 2119
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-19 20:19:58    Rubrik: Svara med citat

Lennart skrev:
Jag tycker vi första hand tar det som är i Vlad, bara om det blir riktigt tokigt ändra vi det. Vlad listorna bör fungerar mot varandra så det stora problemet är hur det funkar mellan Vlad och AoC.


Utan att ha speciellt stor koll men borde de inte vara hygglig balansering mellan dessa böcker?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-20 12:23:13    Rubrik: Svara med citat

MattaSoppa skrev:
I AoC är det 14 listor som påstås vara giltiga för 1410.
Och så är det 6 listor i Vlad som gäller år 1410.
MEN det är 4 arméer som finns i båda böckerna, så antingen är det 6 Vlad-listor, eller 14 AoC-listor, eller 16 listor om både Vlad och AoC används.

Jag lutar åt 16 arméer, för då kan de flesta som har en armé köra med den.


Jag kanske ska förtydliga mig:
- jag associerade till Balkan, för att Balkan känns som ett område dit många arméer kan ta sig.
- jag associerade till 1410 för att det var det år vi spelade Grünwald/Tannenberg.
- men jag ser det inte som något hugget ut sten dvs...

...mitt syfte med att få ihop en WAB-kampanj är att:
Vi ska få spela WAB.
Jag kan t'ex tänka mej att låta + - 50 år gälla för de arméer som deltar. På så sätt får man med några fler listor ur både Vlad och AoC. (Detta blir förstås historiskt inkorrekt, men det har nog andra SISA:iter mer problem med än vad jag har.)
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
thetony
Site Admin


Registreringsdatum: 29 mars 2010
Inlägg: 976
Ort: Länna

InläggPostat: 2010-07-20 13:45:22    Rubrik: Balkan kampanj Svara med citat

Haha! jag skriver redan på historien om Sir Anthony Ogden och hans fria kompani. Ogden har ledsnat på engelsmän, fransmän och ovilliga franska bondpigor. Han har, av en av sina underhuggare, hört att det finns mycket pengar och söta flickar åt sydöst till. Underhuggaren pratade om flickor som skriker efter en karl vid varje höskulle och välfyllda kyrkor och herrgårdar som dignar av pengar och matsilver.

Fast jag undrar vad Sir Ogden säger när han får se att engelsmän och fransmän också tagit sig till Balkan??

Nåväl, det blir en mustig historia med våld och ... ja vi får se...
_________________
The One and Only - The Tony!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-20 14:57:29    Rubrik: Svara med citat

Jag har just (i en blixt av inspiration) tittat efter vem som var påven år 1410...

...och det var...

...inte en påve utan tre stycken påvar:
Gregory XII -- http://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Gregory_XII
och
John XXIII -- http://en.wikipedia.org/wiki/Antipope_John_XXIII
och
Benedict XIII -- http://en.wikipedia.org/wiki/Antipope_Benedict_XIII

Vilket kanske leder till förvecklingar... Laughing
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-21 08:57:45    Rubrik: Svara med citat

jag har läst i detalj "special rules" för AoC eftersom att dessa delvis blir ersatta av WAB 2. men som jag ser det så finns det de regler som inte ersätts. jag kommer att göra en nerkortad version av dessa regler.

vidare så insåg jag nyligen att jag hade en kompleet kopia av Vlad, och i den så är det så att författarna har inkluderat spec-reglerna från AoC + lagt till några egna.

så på regelnivå så verkar det gå att kombinera Vlad och AoC.
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
christer



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 2119
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-21 15:34:12    Rubrik: Svara med citat

Skulle bara meddela att jag nu har en regelbok - hurra! Om det är ok spelar jag "Venedig" (om någon redan gör det så byter jag - än har jag inga figurer).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-23 11:15:05    Rubrik: Svara med citat

MattaSoppa skrev:
Jag har just (i en blixt av inspiration) tittat efter vem som var påven år 1410...
...och det var...
...inte en påve utan tre stycken påvar:
Gregory XII och John XXIII och Benedict XIII
Vilket kanske leder till förvecklingar...

I Konstantinopel heter patriarken Euthymius II

I Osmanska riket pågår inbördeskrig, som en följd av att Temür (Tamerlane) hade sultanen Bayezid I som fånge fram till hans död 1403. Temür satte då in sonen Mehmed Çelebi som sultan, vilket inte accpeterades av övriga söner, och då var inbördeskriget ett faktum.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-23 15:55:24    Rubrik: Svara med citat

Kompakt AoC
Under den här veckan har jag jämfört Specialreglerna i AoC mot WAB 2. Så det är mycket av AoC special som ersätts av WAB 2. Men inte allt. Från att ha varit 10 sidor i AoC-boken så är det nu 4 sidor.

(Jag ska göra motsvarande med Vlad the Impaler snarast.)

Med 4 sidor specialregler kan man få ut dom på ett A3-blad, vilket jag gillar.
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-07-24 07:00:44    Rubrik: Svara med citat

MattaSoppa skrev:
Kompakt AoC
Under den här veckan har jag jämfört Specialreglerna i AoC mot WAB 2. Så det är mycket av AoC special som ersätts av WAB 2. Men inte allt. Från att ha varit 10 sidor i AoC-boken så är det nu 4 sidor.

(Jag ska göra motsvarande med Vlad the Impaler snarast.)

Med 4 sidor specialregler kan man få ut dom på ett A3-blad, vilket jag gillar.
Jag tittade på Vlad igår kväll och tänkte att detta kommer också att ta några kvällar att kolla upp. Jag blev glatt överraskad, för i Vlad reglerna ligger hela AoC modiferings-reglerna, med alla errata införda. Så detta blir inte alls tidskrävande. Jag ska fixa klart och sedan gå över till att jämföra de arméer som finns i både Vlad och AoC.

Så ska jag även börja fundera på WYSIWYG.

(Det blir alltid en del förberedelser för att sätta upp en kampanj.)
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
christer



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 2119
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-08-18 11:19:55    Rubrik: Svara med citat

Har nu beställt större delen av min armee Very Happy

Tanken var att det skulle vara Condotta/Venedig med specialviklingen att den skulle vara Triestebaserad. Läste dock på och fann att 1410 så hade Trieste just annekterats/uppgått i Österrike (1381/82)... Surprised Får väl bli en Venedig-arme med ett par tappra "frihetskämpar" från Trieste Smile

Förresten, Army Builder och WAB/AoC är inte speciellt stabilt och/eller korrekt. Tokmånga buggar och fel. Dubbelkolla allt om ni tänker använda ArmyBuilder!

Edit: Nu saknas nästan inget till min armee, tja förutom leverans och färg Smile


Senast ändrad av christer den 2010-08-18 15:06:21, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-08-18 12:39:15    Rubrik: Svara med citat

Jag har jobbat (mycket tid har gått åt) vidare med regelrättningar. I WAB 2 finns en referensdel på 14 sidor, och den har jag anotterat med det som saknades, så att dessa sidor kommer att utgöra en kompaktversion av WAB-2-reglerna.

Till det ovan kommer jag att bifoga:
- ett quick reference-blad
- errata + FAQ
- en jmf WAB 1 vs. WAB 2.

Och slutligen så kommer jag att kopiera upp (rättade)
- rättade armelistor ur AoC
- rättade armelistor ur Vlad
så att ni har dom på papper.
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-08-20 12:46:25    Rubrik: Svara med citat

Hej på er!

Jag har nu kommit i mål med att bearbeta regler och armélistor inför WAB-2-kampanjen.

På lokalen kommer jag att placera en regelkopia, med införda rättningar och kompletterad referensdel, så att det enkelt ska gå att leta från referensdelen till huvudreglerna.

De som deltar i kampanjen kommer att få följande kopierat material:
1) Armélistorna ur "Armies of Chivlary" (med rättningar införda).
2) Armélistorna ur "Vald the impaler" (med rättningar införda).
3) Specialreglerna ur "Vald the impaler" som dels täcker Vlad, men även täcker "Armies of Chivlary".
4) Errata och FAQ för WAB 2 (ihopfösta på en dubbelsidig A3).
5) Changes från WAB1 till WAB2 (ihopfösta på en dubbelsidig A3).
6) Quick Reference Sheet (dubbelsidig A4, med några väsentliga tillägg, t ex reglerna för vapen som används i Close Combat).
7) Innehållsföretckningen (Contents) ur WAB2-boken (dubbelsidig A4, med sidhänvisning till både huvudreglerna och till referensdelen).
8.) Referensdelen ur WAB2. (Detta är 14+1 sidor, med kompakt referensinfo för reglerna. Det går att använda dessa sidor som "rules light/compact" och via sidhänvisningar hitta motsvarande regel inom huvudreglerna.)
9) Detailed Turn Sequence (ett A4, vilket är de 4 faserna kopierade ur huvudreglerna. De beskrivande texterna ger ett bra "hum" om hur segmenten inom faserna är tänkta att fungera).

När det gäller armélistor så har jag beslutat att:
- Armelistor ur "Armies of Chivlary" och "Vald the impaler" får användas.
och
- Om en armélista finns i både AoC och Vald, då är det den i Vald som gäller.
och
- Armelistan ska vara giltig år 1410
annars är det även OK med
- Armelistan ska senast ha upphört 25 år innan 1410.
annars är det även OK med
- Armelistan ska senast ha börjat gälla 25 år efter 1410.

Med det ovan i åtanke så blir följande listor, med gällande varianter listade inom paranteser

Ur Vlad:
- The Kingdom of Hungary (Angevin era)
- Modavia and Wallachia
- The Ottoman Turks (Imperial)
- Serbia (Despotates)
- The Bulgars
- Albania
- Byzantium (Paleologan och Morea)
- The Grand Company of Catalans

Ur AoC:
- English HYW (Continental)
- Scotland
- French HYW
- Free Companies
- Italian Condotta (Late) (Venetian / Venetian Greek / Milan / Naples / Papal States)
- Low Countries
- Holy Roman Empire (Early) (Imperial / Feudal / Communal)
- Teutonic Order
- Poland
- Russian States (West / East)
- Hussites
- Swiss
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-08-31 13:46:09    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag kastat ut ett förslag till WYSIWYG på SISAs e-lista. (Jag hoppas att mitt förslag är OK för de flesta spelarna.)

Så har jag handlat plastfilm-A4 + ringbindarryggar, så att spelaran ska kunna få spelmaterialet trevligt/brukbart "förpackat".
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-08-31 19:23:31    Rubrik: Svara med citat

Här följer mina förslag till WYSIWYG-regler.

Om begreppet WYSIWYG
Detta med WYSIWYG (What You See Is What You Get) är både viktigt och trevligt men begreppet kan även vara en belastning. Så WYSIWYG är ett begrepp som måste hanteras med en viss försiktighet. Därför har spelledaren valt att skriva flera olika avsnitt för att täcka in vad WYSIWYG ska stå för i denna kampanj.
Grunden för WYSIWYG:
Målet med WYSIWYG är att figurerna ska tydligt visa för motståndaren vad ett visst förband består av för trupper.
WYSIWYG i relation till epoker
Det kan vara lite störande när en annan spelare använder figurer ur en annan epok. Samtidigt så är det så att om man använder figurer ur en annan epok som har alldeles rätt utrustning då är det mycket enklare att avläsa figurerna för motståndaren när spelet pågår.
WYSIWYG när figuren inte är komplett:
Det är ofta svårt att få fram en figur som är exakt rätt. Samtidigt så måste man (som spelare) eftersträva att den person man spelar mot har en chans att inse vad figurerna är utrustade med för vapen och rustningar.

Regler för WYSIWYG:
I kampanjen så sätter spelledaren upp följande regler (vilka kan ändras om de flesta spelarna vill att en viss ändring ska genomföras):
W1: Epok:
Det är OK att använda figurer ur tidigare epoker, dels för att över huvudtaget kunna bygga upp en armé, dels för att en figur som är korrekt utrustad är ”lättspelad”.
W2: Brist:
I ett förband så får det finnas ett (1) fel, t ex kan förbandet vara köpt med bågar men figurerna har inte bågar, då är det OK att spela med det förbandet. Det är även OK med fel åt andra hållet, dvs. att figurerna har utrustning som inte är betald för i armélistan. (Notera att endast ett fel tillåts, så man kan inte ha ”en extra sak” och ”en sak för mycket” samtidigt på samma förband.)
W3: Markering:
När det finns ett fel enligt W2 då ska förbandet (på bordet) åtföljas av en markör som visar felet. T ex en markör med ett ”+” och en bild på en trumma betyder att förbandet saknar en figur som är musikant. Ett annat exempel skulle kunna vara ett ”-” och en bild på ett tygschabrak, vilket ska tolkas som att de tygschabrak som finns på hästfigurerna inte existerar under spelet.
W4: Omålade figurer:
Det är tillåtet att spela med omålade figurer, som dock måste vara grundmålade. Högst 15 % av figurerna får vara i detta skick. Vidare får inte antalet omålade figurer öka under kampanjen, utan tvärt om, det är önskvärt att antalet omålade figurer minskar. För Christer gäller inte denna regel, han har ett personligt undantag, i o m att han nyss har köpt sin armé.
W5: Rustningars utseende:
I denna upplaga skrivs ingen bestämd regel om hur ingen, lätt, tung, halv-pansar och pansar –rustningar ska se ut. Detta är ett lite svårt område, och borde därför definieras, men det görs inte just nu.
W6: Förbandsledare:
Ledaren (+ 5 p) för ett förband behöver inte alls vara en speciell figur, men det är trevligt om den figur som är ledare för förbandet sticker ut lite utseendemässigt. Det är även tillåtet att ledarfiguren har ett annorlunda utseende när det gäller skulpterade vapen och rustning, men ledarfiguren ska ändå räknas såsom utrustad på samma sätt som det förband som han leder.
W7: Musikanter:
Det finns en brist (allmänt sett) på figurer med musikinstrument. Därför får en figur med musikinstrument vara avvikande mot resten av förbandet, ett exempel skulle kunna vara att ett förband med riddare i plåtrustningar, warhorses och tygschbrak har som musikant en ryttare med lätt rustning på en vanlig häst. Spelaren betalar normal kostnad (dvs. för plåt, warhorse, tygschabrak + 5 p för musik).
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-09-03 16:45:41    Rubrik: Svara med citat

Detta är alla kommentarer, ihopbuntade med de regler / påståenden som jag gjorde i första utkastet till WYSIWYG

Om begreppet WYSIWYG
====================
Detta med WYSIWYG (What You See Is What You Get) är både viktigt och trevligt men begreppet kan även vara en belastning. Så WYSIWYG är ett begrepp som måste hanteras med en viss försiktighet. Därför har spelledaren valt att skriva flera olika avsnitt för att täcka in vad WYSIWYG ska stå för i denna kampanj.

Christer >> Jag har otroligt usel koll på "historisk korrekthet" och för mig är WYSIWYG ingen viktig grej. Kommer dock att anstränga mig till det yttersta för att det skall bli rätt - vi är ju alltid minst två vid spelbordet! De föreslagna reglerna kommer att fungera bra för mig och innebär för mig personligen ingen större belastning eftersom mina figurer köptes efter armelistan och därför borde vara väldigt lämpade. Det "enda" jag tror jag behöver fixa till är någon enstaka musiker och ledare.

Christer >> Om min motståndare skulle ställa upp icke-WYSIWYG så tarvas det grova grejer för att jag skulle bli "tveksam" - typ kapsyler som infanteri och gem som kavalleri. Om ens det... ibland är ovana en fördel eftersom jag inte skulle reagera på om de hussitiska handgunnerna egentligen var Napoleons gamla garde.

Tony >> Jag är nog mer för What You See... tycker det är hyggligt viktigt. Tycker det låter bra med Mats riktlinjer.

Grunden för WYSIWYG:
====================
Målet med WYSIWYG är att figurerna ska tydligt visa för motståndaren vad ett visst förband består av för trupper.

MKE >> Bra om påpekande Grunden för WYSIWYG det är ju det allt går ut på!!

LJ >> Lite kluven, tycker i grunden det är bra med WYSIWYG men lite avvikelser är inte så farligt så länge man vet i stort vad man ser.

MATS M >> Jo kör man kampanj, så måste man försöka göra tydliga ramar, och för all del också förklaringar till varför man sätter upp en regel.

LJ >> Bra sagt Mats.

MANKAN >> Jag har ju lita aber där över WYSIWYG från Gorka-kampanjen också... En omålad plastboy med shoota är inte detsamma som en bigboss med sceptre of power, mega-armour och kustom-blasta. Det kan vara bra att veta innan man har klättrat upp på den lilla knallen för att slå honom i huvudet med sin choppa...

MATS M >> Jo min åsikt blir mer och mer att man ska ha sina figuer så nära WYSIWYG som möjligt, och hela tiden ska man sträva mot att ha färre och färre avviklser mot WYSIWYG.
MATS M >> Och det handlar om att ge MOTSPELAREN rätt intryck (som t ex se att det är ...en Mega-Boss.)
MATS M >> Att man själv har koll är något-så-när klart, men det handlar om att inte ställa motspelaren inför obehagliga överraskningar.
MATS M >> Slag bör inte vinnas på att man har otydliga figurer.

WYSIWYG i relation till epoker
====================
Det kan vara lite störande när en annan spelare använder figurer ur en annan epok. Samtidigt så är det så att om man använder figurer ur en annan epok som har alldeles rätt utrustning då är det mycket enklare att avläsa figurerna för motståndaren när spelet pågår.

WYSIWYG när figuren inte är komplett:
====================
Det är ofta svårt att få fram en figur som är exakt rätt. Samtidigt så måste man (som spelare) eftersträva att den person man spelar mot har en chans att inse vad figurerna är utrustade med för vapen och rustningar.

====================
Regler för WYSIWYG:
====================
I kampanjen så sätter spelledaren upp följande regler (vilka kan ändras om de flesta spelarna vill att en viss ändring ska genomföras):

W1: Epok:
====================
Det är OK att använda figurer ur tidigare epoker, dels för att över huvudtaget kunna bygga upp en armé, dels för att en figur som är korrekt utrustad är "lättspelad".

MKE >> Och som jag sagt tidigare, fel period stör mig inte så mycket som fel utrustning.

LJ >> Beror på, så nära verkligheten som möjligt. Men en massa saker vet vi inte, och någon som knallar runt i farfarsfars rustning är nog rätt trolig. Korsbetningen är ju fullt med folk i fel rustning.

W2: Brist:
====================
I ett förband så får det finnas ett (1) fel, t ex kan förbandet vara köpt med bågar men figurerna har inte bågar, då är det OK att spela med det förbandet. Det är även OK med fel åt andra hållet, dvs. att figurerna har utrustning som inte är betald för i armélistan. (Notera att endast ett fel tillåts, så man kan inte ha "en extra sak" och "en sak för mycket" samtidigt på samma förband.)

MKE >> W2 Här tycker jag nog strängare. Jag tycker man bara får bryta WYSIWYG om man måste. D v s "jag har ryttare med häst utan barding som figurer. De kostar 36, hm det är bättre om de har barding, jag lägger till en pappbricka så slåss de mycket bättre".
Till skillnad mot. "Jag har figurer som passar men de har inte sköld som de måste ha. Jag kör figurerna men blir ju tvungen att lägga till en sköldbricka".

LJ Låter vettigt, om man måste så måste man. (Och med de nya reglerna är barding ett svårt val).

MATS M >> Intressanta åsikter, för jag tänkte inte på optimeringsaspekten när jag formulerade reglen.

LJ >> Optimering är väldigt vanligt...

LJ >> Jag har ett problem med mina Albaner, ingen av tillverkarna har lästa WAB, så alla mina ryttare saknar bågar, tänker lösa det med reservdelar men alla mina ryttare kommer inte att ha exakt samma utrustning. Borde också fixa bättre spjut till Katalanerna, men det är inte enkelt finns inte rätt typ att köpa. Så inte för helt strikt.

Henrik >> Har man KÖPT utrustning till enheten skall den finnas representerad på figurerna. Om enheten kommer automatiskt utrustad med en del utrustning så behöver den inte vara specifikt modellerad

Henrik >> I en kampanj bör man köra färdigbyggda enheter, vill man testa olika utrustning bör man göra det i enskilda slag.

W3: Markering:
====================
När det finns ett fel enligt W2 då ska förbandet (på bordet) åtföljas av en markör som visar felet. T ex en markör med ett "+"-tecken och en bild på en trumma betyder att förbandet saknar en figur som är musikant. Ett annat exempel skulle kunna vara ett "-"-tecken och en bild på ett tygschabrak, vilket ska tolkas som att de tygschabrak som finns på hästfigurerna inte existerar under spelet.

MN >> Instämmer till största del (ca 99,9%), skall när saker och ting lugnat sig lite grand börja experimentera med att tillverka markörer som man kan skriva på med overhead penna och sedan återanvända, tror att något liknande skulle vara användbart, och mycket bra för att lösa tvetydiga figurer.

MKE >> Alltså, brickor är en bra idé men så få som möjligt.

Tony >> Att lägga en markör vid enheten kan fungera.

Henrik >> Idén med markörer för att vissa avvikelser är bra, se till att de är tydliga och inte blandas ihop mellan olika enheter bara. Smile

W4: Omålade figurer:
====================
Det är tillåtet att spela med omålade figurer, som dock måste vara grundmålade. Högst 15 % av figurerna får vara i detta skick. Vidare får inte antalet omålade figurer öka under kampanjen, utan tvärt om, det är önskvärt att antalet omålade figurer minskar. För Christer gäller inte denna regel, han har ett personligt undantag, i o m att han nyss har
köpt sin armé.

MKE >> W4 Jag tycker det blev jättebra när du körde grundmålade turkar med plattorna målade gröna. Det gjorde mycket.

LJ >> Kan funka, kan funka bra.

Christer >> Schyst med målningsundantag för mig - jag ligger dock i för att det inte skall bli allt för eländigt men de första slagen kan det bli en osedvanligt ful arme som mönstras. Allt har inte ens anlänt men lite av det som skall komma är redan målat Smile och förhoppningsvis så kan jag till de första slagen kanske låna in lite målat om det ser alltför dj*ligt ut.

Henrik >> Målat är ju alltid trevligt men som sagt är det en ny armé så får man ha överseende (eller om personen ifråga har småbarn hemma ahemm....) och hoppas att skicket förbättras över kampanjen Smile

W5: Rustningars utseende:
====================
I denna upplaga skrivs ingen bestämd regel om hur inget, lätt, tung, halv-pansar och pansar-rustningar ska se ut. Detta är ett lite svårt område, och borde därför definieras, men det görs inte just nu.

MN >> AoC innehåller ju även en ganska klar genomgång av vad som är lätt/tung/släpbar rustning osv., problemet där är ju att man rent
rustningstekniskt måste veta vad som är vad, vad figurskulptören har (mer eller mindre lyckat) menat, och hur spelaren har målat sin figur (är
skalrustningen i metall eller läder, är det ett målat Metall schabrak eller
bara styvstärkt tyg).

W6: Förbandsledare:
====================
Ledaren (+ 5 p) för ett förband behöver inte alls vara en speciell figur, men det är trevligt om den figur som är ledare för förbandet sticker ut lite utseendemässigt. Det är även tillåtet att ledarfiguren har ett annorlunda utseende när det gäller skulpterade vapen och rustning, men ledarfiguren ska ändå räknas såsom utrustad på samma sätt som det förband som han leder.

MKE >> Jag tycker det är bra att musikanter och ledare inte behöver ha samma utrustning som förbandet.

W7: Musikanter:
====================
Det finns en brist (allmänt sett) på figurer med musikinstrument. Därför får en figur med musikinstrument vara avvikande mot resten av förbandet, ett exempel skulle kunna vara att ett förband med riddare i plåtrustningar, warhorses och tygschbrak har som musikant en ryttare med lätt rustning på en vanlig häst. Spelaren betalar normal kostnad (dvs. för plåt, warhorse, tygschabrak + 5 p för musik).

MKE >> Jag tycker det är bra att musikanter och ledare inte behöver ha samma utrustning som förbandet.

Tony >> Jag har själv svårt att ställa musiker i alla enheter eftersom figurer saknas (jävla Black Tree Design...) och jag har ingen lust att köpa en enda blister från nån firma som har. Så en markör skulle kunna funka.


Ny idé

MN >> Kanske man skulle ta fram ett enhetligt kort för varje formation som spelarna måste fylla i och ha vid sina respektive enheter på bordet, arme listan brukar ju inte vara så läsbar i en stridssituation, detta var något man brukade se tidigare i ganska stor omfattning vid större spel på konvent och mässor.

LJ >> Kort/regsiterkort på enheterna är en bra idé. Men det leder till frågan om vi ska ha fasta enheter under kampanjen, som tar förluster och kan blir veteraner. Kul men kräver en hel hög med regler.

Ny idé

MKE >> Kan man även ha enstaka gubbar med annorlunda utrustning? D v s ett kavförband med barding på hästarna så har en häst inte barding. Jag tycker egentligen att detta är mindre viktigt därför att man ser WYSIWYG på förbandet ändå. Dessutom realistiskt, inte var alla standardutrustade?

LJ >> För mitten av 1400-talet tror ajg inte på helt uniforma trupper. Och en viss mixning ser bra ut bara man vet vilka trupper som gäller som huvud typ. En ledare i en milis enhet kan till exempel ha lite bättre vapen och rustning än resten... Säg att max två figurer av tio eller rättare en av fem får vara fel.

MATS M >> Bra inlägg. Jag ska fundera på hur man formulerar det som en regel.

Ny idé

MATS M >> Vidare har man figurer (som exempelvis mina Ottomaner) vilka har figuer som har olika vapen i handen (t ex figuerna är köpta med lans, hand waepon och båge) men några har båge i handen (saknar lans) några har lans i handen osv. Förbandet ser ju livfullt ut, men är svåravläst i WAB-termer-

LJ >> Som mina Albaner eller mongoler. Svårt att säga exakt, men någon slags mix vapen regel. eller att man måste varna? Om Många har båg och många spjut borde det inte vara något problem.

Ny idé

MKE >> Jag har ibland lekt med tanken att istället för negativa att "man måste", eller att "man inte får" dessutom lägga in ett trevligare incitament.
MKE >> Exempelvis den som har en helt målad armé får ex ett omslag under slaget. Och den som uppfyller WYSIWYG på alla enheter får ytterligare ett omslag under slaget. Om inte motståndaren uppfyller motsvarande saker också, då jämnar de ut sig och tas bort.
MKE >> Jag tror att detta att man får en liten fördel om man fixar allt gör att man kommer att ligga i som en liten tossing för att få en ok armé.

Ny idé

Tony >> Annars bör väl egentligen en genomgång av varje enhet innan slaget räcka långt, samt att man får fråga lite då och då. Jag har sett skräckexempel på enheter där figurer är halvt ihopbyggda och saknar armar så ägaren i fråga skulle kunna testa olika vapen (!) Brrr... Så får det ju inte vara Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Emperor



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 1287

InläggPostat: 2010-09-04 11:40:44    Rubrik: Svara med citat

Det här var en bra sammanfattning!

Det har alltid varit svårt att dra gränsen för WYSIWYG. Grundregeln i alla regelböcker är ju att den gäller, punkt slut. Men vi kör ju ofta med mjukare undantag, då det är svårt att annars få ihop arméer. Det gäller ju speciellt i WAB där det finns många olika perioder där folk ska representera sig. I 40K och WHF har folk ofta så många figgar att man kan köra med full WYSIWYG, gör man ett undantag så frågar man motståndaren innan (som när Charlie, CHOCK!, provade omålade tyranider mot mig, men det var samtidigt som det blev vulkanutbrott på Island och danskarna vann matcher i ishockey-VM så det var antagligen något mytologiskt).

Det jag kommer ihåg från Tannenberg, den första fajten, så var det att man hade så mycket att hålla reda på med sina egna trupper och situationen att det där extra "vad filifjonkan den och den enheten var för något" av motståndarna var lite jobbigt. Jag fick fråga hela tiden, och det hade ju varit skönt att slippa. Helst skulle det ju givetvis vara riktiga trupper från 1410 rätt utrustade men det är ju svårt att fixa ihop. Alltså måste vi ha en mjukare gräns.
Och där ser jag alltså hellre rätt utrustade trupper från 900 ("Aha, infanteri med sköld och spjut") än från 1410 som är fel utrustade ("oooops, var de där killarna med bågar egentligen grabbar i fullplåt och med hillebard??").
_________________
//Kejsare av SISA
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MattaSoppa



Registreringsdatum: 31 mars 2010
Inlägg: 3028
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2010-09-04 14:08:20    Rubrik: Svara med citat

Jag ska verkligen försöka bli klar med mitt andra regelförslag för WYSIWYG under helgen.
_________________
// mvh Mats M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Warhammer Ancient Battles Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.